מחשבות טורדניות – מה הם? 
איך להתמודד עם מחשבות טורדניות?
טיפול במחשבות טורדניות בדרך הזן
איך לא ליפול במחשבות טורדניות ביום יום לנו?
איך להיפטר ממחשבות טורדניות?
מה עושים ששום דבר לא עוצר את המחשבות טורדניות?

תוכלו לקרוא כאן על כוחה של מחשבה טורדנית וכיצד היא יכולה לגרום לנו לסבל בחיי היום יום שלנו. דרך הזן היא הדרך הישירה לעצמך והיא מסייעת להתמודד עם מחשבות טורדניות.

בסוף המאמר מחכה לך קישור לערכת תרגול אינטרנטית חינם ללא עלות וללא הרשמה שתסייע לך להתמודד עם מחשבות טורדניות, להפחית כעסים, פחדים, חרדות ודיכאון. 

תוכן עניינים בנושא מחשבות טורדניות

מה הן מחשבות טורדניות?

מחשבות טורדניות הן מחשבות שליליות אובססיביות אשר יכולה לפגוע משמעותית באורח החיים של כל אדם. מחשבות אלו הן לא בשליטתנו והם מופיעות בהקשרים ובנושאים שונים והן מפריעות לנו לשקט שלנו. מחשבות אלו יוצרות אצלנו תחושות רבות לא נעימות והרבה פעמים קיים בנו הרצון להילחם בזה שזה יפסק – אבל זה לא יפסק אם לא עושים עבודה ומתרגלים!

זכרו מחשבות טורדניות הנם מחשבות בלבד ואינם מציאותיות וכמו שהן טורדניות / מפריעות לנו לנהל אורח חיים שליו ורגוע כך אנו מבינים שיש לנו לעשות משהו בכדי להתמודד עם מחשבות אלו.

אלו תחושות גורמות לנו מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות עשויות לגרום לכל אדם סבל רב – חלק מהתחושות שאותן אדם הסובל ממחשבות טורדניות יחוש הם בין היתר:

  • כעסים חזקים
  • פחדים
  • חרדות
  • אי שקט ואי נוחות
  • הקטנה עצמית
  • הססנות
  • פרנויה
  • בלבול אינסופי פנימי

סוגי מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות / מחשבות אובססיביות מגיעות בצורות שונות ובעצם גורמות לנו לסבל, לפחדים, לאי שקט. ישנם סוגים שונים של מחשבות טורדניות כמו למשל:

  • מחשבות טורדניות בפן של אלימות
  • מחשבות טורדניות בפן של מוות
  • מחשבות טורדניות בפן מיני
  • מחשבות טורדניות בפן של הקטנה "אני לא מספיק טוב…"
  • מחשבות טורדניות בפן של דת ואמונה
  • מחשבות טורדניות בפן זוגי / משפחתי
  • מחשבות טורדניות בפן של קריירה ועבודה
  • מחשבות טורדניות בפן כספי כלכלי קיומי

איך מחשבות טורדניות מפריעות לנו לחיי היום יום

מחשבות טורדניות עולות במיינד שלנו ללא כל התראה מוקדמת ואף יכולות להופיע מס' פעמים ביום על מגוון שלם של נושאים שונים. הבעיה עם זה היא התהודה שאנו נותנים למחשבות הטורדניות הללו לעבור בראשנו. כלומר ככול "שנאכיל" את המחשבות הטורדניות עוד ועוד כך נסבול יותר ונהפוך ליותר מתוסכלים, מפוחדים וכדומה.

דוגמאות למחשבות טורדניות בחיי היום יום:

איחור לעבודה בבוקר עשוי להוביל למחשבות מרחיקות לכת של לאבד את מקום העבודה ולאבד את היכולת להתקיים ולפרנס את משפחתי ולאבדן של הכוח והיכולת שלי להיות עצמאי.

אדם הכעיס אותי על נושא מסוים והמחשבות שבי מתחילות להתפתח ולהתעצם עד כדי הרצון לפגוע פיזית באותו אדם, ולעיתים להגיע למחשבות על רצון להגיע למקרי אלימות קשים ואף לרצח.

מחשבות הולכות ונשנות בנושא מין בהקשר של גילוי עריות או נטייה מינית שונה עשויות להוביל אותנו לבלבול עמוק ולשאילת שאלות קשות את עצמנו – מה אני? מה לא בסדר בי?

תרגול והתמודדות עם מחשבות טורדניות

סיפור אישי שלי על מחשבות טורדניות

האירוע הזה קרה ברטריט זן הראשון שלי ( שלושה חודשים של שתיקה ומדיטציה ) מאז אני יודע שמספיק מחשבה אחת ואני כבר בגיהנום. מוזמנים לצפות >>

בריטריט זן הראשון שלי שארך 90 ימים שום דבר לא הכין אותו לדבר האמיתי – והוא לפגוש את עצמי יום יום 90 ימים! אז בהתחלה של הריטריט הייתי מלא בכוח נפשי שאפשר לי ליהנות מהמקום שבו אני נמצא, בתרגול ובמסע שהתחלתי. בנוסף לכך גם הזן מאסטר באותם ימים היה בריא בגופו ובכל בוקר נתן לנו הרצאה ויכולנו לשאול שאלות ובכך ברוח שלנו התמלאה כל טוב. לאחר זמן מה שהמאסטר כבר לא יכל היה לתת לנו מהתבונות שלו, החלה לכרסם לראשי מחשבה טורדנית שאני חולה ב HIV (איידס).

אני מודע לכך שזוהי מחשבה טורדנית בלבד ואין לה שום אחיזה במציאות, אך המחשבה הזו מתגנבת וצצה כל הזמן בראשי. הייתי מודע מאוד לעובדה שאלו תעתועי המחשבה ושהכל בסדר איתי. לאחר שבועיים שלושה – כבר האמנתי בכל כולי שאני אכן חולה ב HIV. פחד גדול ובלבול ובושה עטפו אותי באותם ימים ואפילו כבר תכננתי "סידורים אחרונים לחיי".

אספתי את עצמי אחרי 3 שבועות שאני מתבשל עם המחשבה הטורדנית הזו ועם כל הבושה ניגשתי לזן מאסטר וסיפרתי לו. הזן מאסטר בחמלה גדולה ניסה להסביר לי שאלו רק תעתועי המחשבה ושאני חובה מחשבות טורדניות ואף מאמין להם כך שאותם מחשבות טורדניו הפכו לסיר לחץ מבעבע. לאחר שהזן מאסטר הרגיע אותי – עברו יום יומיים וכבר הייתי משוכנע בכל כולי שאני אכן חולה ואני חייב ללכת להיבדק. הזן מאסטר ראה שאני אחוז פחד ואכן את הריטריט הראשון שלי שברתי וניגשתי לעשות בדיקת HIV. לאחר יומיים כאשר קיבלתי את התשובה לבדיקה – גיליתי שהיא שלילית ואנחת רווחה נפלה עלי. באותו הרגע קיבלתי הארה והבנה עמוקה מה כוחה של מחשבה טורדנית וכיצד היא יכולה לטלטל את חיינו!

אל לנו להיות יהירים לגבי המחשבות הטורדניות שלנו – גם אם נאמר שאנחנו יודעים שהמחשבה היא שטותית יש לה כוח ואנחנו יכולים להאמין לה ולהתנהג לפיה. לכן ישנו משפט בזן שאומר על מחשבות טורדניות:

"דע את המחשבות שלך, אל תהיה אבוד בהם!"

לדעת לזהות מחשבות טורדניות

אחד הפתרונות החשובים ביותר בהצלחה של טיפול במחשבות טורדניות הוא הזיהוי שקרה אני נמצא במיינד שלי עם מחשבה טורדנית שמפריע לי ומלווה אותי. עצם היכולת לזהות את המחשבה הטורדנית הרי שהטיפול והכלים אותם נלמד יהפכו את חיינו לקלים יותר ללא סבל ממחשבות טורדניות.

לכל אדם יש מחשבות טורדניות ברמה כזו או אחרת, ועל כן נסו לזהות אותם שהן מתרחשות כרגע, נסו להיות קשובים וערים לעצמכם!

מהי דרך הזן?

דרך הזו היא הדרך הישירה לעצמך! זן זה לדעת לקבל ולהאמין בעצמך!

בבית  Become One אנו לומדים ומתרגלים את דרך הזן – דרך חיים להתפתחות אישית ורוחנית .

המטרה שלנו היא לעורר בך את הרצון לחיות חיים שקטים חופשים ושלווים בינך לבין עצמך ובינך לבין הסובבים אותך.

דרך הזן היא הפתרון הנכון עבור טיפול במחשבות טורדניות !

מחשבה טורדנית = מחשבה לא נכונה!

מחשבות האדם באות והולכות ונהוג לדמות אותם כאל עננים אשר באים והולכים —  הם לא נשארים! מחשבות טורדניות הן מחשבות שליליות שגורמות לנו לסבל לכן צריך להבין ולקבל כי כל המטרה בתפיסה הזו שמחשבה טורדנית היא מחשבה לא נכונה, היא בכך שלא צריך להיקשר למחשבות הללו ולתת להם להתעצם (לתת למחשבה במה).

בכך שלא ניתן למחשבה להתעצם נוכל להיפטר ממנה לאט לאט ובכל פעם שיצוצו מחשבות טורדניות המטרה והאימון היום יומי הוא לא להיאחז בזה.

מחשבה היא רק מחשבה היא לא מציאות! מחשבה על מקרה X והפחדים והחששות  אודותיה הן לא נכונות הן רק מחשבות שמתלוות ומתעצמות ויוצרות לאדם מעין "מציאות" זמנית רגעי בה הוא סובל.

#טיפ חשוב!  זכרו תמיד מחשבה היא רק מחשבה = לא מציאות! היא באה והולכת!

איך לא להיות אבוד במחשבות הטורדניות שלי?

מחשבות טורדניות ודעות יכולות להעצים אותנו. מחשבות ודעות יכולות להיות בית הכלא שלנו. מה שעושה את ההבדל זה: האם אני יודע או אבוד במחשבות?  מוזמנים לצפות >>

יש מחשבה ויש חשיבה (thoughts & thinking) אלו שני דברים שונים לגמרי:

מחשבה – אלו הם המחשבות שבאות והולכות חלקן מחשבות נעימות וחלקן מחשבות טורדניות, לא ניתן לדעת מתי הן יגיעו ומתי הן ילכו הן לא שואלות אף אחד הן פשוט באות!

חשיבה – זה כבר הפעולה של לקחת את המחשבה ולהתחיל "לביים" אותה לסרט אחד שלם.

דוגמא מחיי היום יום:

עוברת בראשי מחשבה – שלא שלחתי מייל! (כרגע זוהי מחשבה בלבד), אם לא ניגע במחשבה המחשבה תחלוף! משום שכרגע זה לא הזמן לטפל במייל.

אך מה קורה שפתאום המחשבה הופכת לחשיבה (ובעצם הופכת למחשבה טורדנית) "וואי, לא שלחתי את המייל בטח יכעסו עליי?! "הבטחתי לשלוח לו את המייל…"  "אני לא עומד במילה שלי…"  ועוד ועוד והמחשבה הפכה לחשיבה בלתי פוסקת שרק הולכת וגדלה.

אל תצפו שלא יהיו לכם מחשבות, זו אשליה! – רק אל תפלו למחשבות טורדניות אלו ותייצרו לעצמכם סרטים. היו ערים וזהו את המחשבות הללו אך אל תהיו אבודים בהם.

איך נפטרים ממחשבות טורדניות בדרך הזן?

אחרי שהבנו מס' דברים חשובים על מחשבות טורדניות, נשאלת השאלה אוקיי, אז איך נפטרים ממחשבות טורדניות?

החלק הראשון זה הזיהוי כי אנו כרגע סובלים / לא שקטים בגלל מחשבה טורדניית כזו או אחרת.

החלק השני הוא הבנה עמוקה כי מחשבה טורדנית היא רק מחשבה – היא לא מציאות!

החלק השלישי הוא הכלים שבהם אנו משתמשים בדרך הזן על מנת להיפטר ממחשבות טורדניות!

החלק הרביעי הוא התרגול הקבוע שלנו עם המחשבה הטורדנית בכדי להיפטר ממנה.

טיפול במחשבות טורדניות בדרך הזן

טיפול במחשבות טורדניות יכול להיות בצורות רבות ושונות החל משיחות עם פסיכולוגים ועד לצריכה של כדורים. בדרך הזן הטיפול במחשבות טורדניות הוא טיפול טבעי שבו האדם עוזר לעצמו (עם הכלים ודרך הלימוד של הזן) להתמודד עם מחשבות טורדניות ואובססיביות.

מתוך ערוץ היוטיוב של תמיר מסאס – מה עושים ששום דבר לא משתיק את המחשבות!

כלים להתמודדות עם מחשבות טורדניות

בדרך הזן יש כלי מאוד אגרסיבי וחזק בכדי להיפטר / לטפל במחשבות טורדניות. כלי זה נועד לחתוך בצורה גסה את ההיקשרות אל המחשבות המציקות ולא להיצמד אליהן – ממש להכניס מקל בגלגלים של המחשבה הטורדנית ולגרום לה להיפסק.

הכלי הוא מנטרה

מנטרה מסייעת שלנו לנתק את המחשבות הטורדניות כאן ועכשיו ובזמן

ובעצם אנחנו צריכים 2 דברים על מנת להשתמש במנטרה בכדי להצליח:

  1. לא להבין את מה שאנו חוזרים ואומרים

למה? כי המוח של אסוציאטיבי כול מילה שאתה אומר המוח מנסה להלביש עליו שם / סיפור / דמות / לתיאוריה וכדומה. ולכן מילה שאנו לא מבינים אין לנו אסוציאטיביות ובכך אנו נשארים רק בשינון של המנטרה.

  1. להאמין שהמנטרה באמת עוזרת!
    לאמץ את המנטרה מס' שבועות וכאשר רואים כי טוב, וכי המנטרה באמת עוזרת לנו להתמודד עם מחשבות טורדניות – לאמץ!

מנטרה פשוטה אותה אנו לומדים בדרך הזן

בדרך הזן אנו משננים את המנטרה הבאה מס' דקות על מנת להפסיק את המחשבות הטורדניות, המנטרה הזו נאמרת בחזרתיות >>

קוואן סם בוסל, קוואן סם בוסל, קוואן סם בוסל, קוואן סם בוסל, קוואן סם בוסל
kuan sem bosalkuan sem bosalkuan sem bosalkuan sem bosal

לשנן את המנטרה שוב ושוב עד שתראו כי המחשבה פסקה מלהציק! זכרו כי אל תנסו להתאמץ ולדחוק ולהתנגד למחשבה הטורדנית – היא שמה והיא תבוא בכל פעם שהיא תעלה במיינד שלכם. הרעיון החשוב ביותר הוא להיות שומר סף טוב לזהות ולתרגל את המנטרה – זהו!

אל תשקו את הצמח מס' ימים הצמח ימות לבד!

כלומר היו ערניים ושמרי הסף של המיינד שלכם, אל תתנו למחשבות הטורדניות את הבמה ואת ההתעצמות – המחשבות הללו ימותו לבד מבלי שתעשו דבר נוסף.

צמח שמשול למחשבות טורדניות

אל תשקו את הצמח מס' ימים הצמח ימות לבד!

מה קורה שמתרגלים את המנטרה ועדיין יש מחשבות שרצות במוחי?

יש לנו מנטרה ארוכה יותר שתדרוש יותר תשומת לב קפדנית ולכן היא תעזור לנו בצורה טובה יותר. המנטרה הזו נקראת:

גטה גטה פארה גטה פרסם גטה בודהי סוואהגטה גטה פארה גטה פרסם גטה בודהי סוואה, גטה גטה פארה גטה פרסם גטה בודהי סוואה, גטה גטה פארה גטה פרסם גטה בודהי סוואה, גטה גטה פארה גטה פרסם גטה בודהי סוואה…

תרגלו ושננו את המנטרה הזו על מנת להצליח בטיפול ובהתמודדות עם מחשבות טורדניות!

איך להיות שלם עם עצמך והעולם?

כל הסבל שלנו נוצר אך ורק ע"י החשיבה שלנו בלבד! 

המחשבות הטורדניות שלנו מביאות אותנו לעיתים למצב שאנו מרגישים אבודים במחשבות שלנו, ולכן עלינו לחזור למקום הבטוח שלנו "היבשה" ובכך להיות שלמים ורגועים בנהר המחשבות טורדניות שלנו. אין לנו את מי להאשים במחשבות הטורדניות שלנו ולכן אנחנו צריכים לזהות ולא להזדהות!

לזהות ולא להזדהות זה כמו לראות את הנהר זורם וזהו, כי ברגע שנכניס את האצבע שלנו למי הנהר אנחנו הופכים להיות חלק מהנהר (שמלא במחשבות, כעסים, תחושות ועוד).

 

ספר לשוב לעצמי בדרך הזן

אני נרגש להציג בפניכם את הספר הראשון שהוצאתי – "לשוב לעצמי בדרך הזן" ספר עליו עבדתי במשך 8 שנים. הספר מרכז בתוכו 8 שיעורים מתוך קורס לשוב לעצמי – קורס משנה חיים שמסייע לאנשים רבים להתמודד עם מחשבות טורדניות, חרדות, תסכול ועוד. הספר עצמו מכיל שיתופים אישיים שלי כנזיר זן במנזר – שיתופים שעוסקים במחשבות טורדניות, חרדות, חששות ועוד המון תובנות עמוקות.

אני חושב שהספר יכול להעניק לקורא המון ערך ועוצמות להתמודד גם עם מחשבות טורדניות ועוד. מוזמנים לקרוא את המבוא ועוד 4 שיתופים חשובים מתוך הספר וכמובן אפשרות לרכוש את הספר (עם הקדשה אישית). למידע על הספר >>

ספר זן

ערכת תרגול אינטרנטית מתנה להתמודדות עם מחשבות טורדניות

אני מזמין אתכם ללמוד ותרגל נוכחות כאן ועכשיו – הכנתי במיוחד עבורכם לימוד, תרגול ויישום כלים ופרקטיקת המדיטציה להרפייה ממתחים, ניהול מחשבות טורדניות, והפחתת כעסים, פחדים, חרדות ודיכאון.

למעבר לערכה לחצו כאן >

מעוניינים ללמוד עוד על דרך הזן ולהכיר אותנו?

בית Become one מלמד אנשים רבים את דרך הזן הבודהיסטית, דרך עצמך במטרה להוביל כל אדם לחיים שקטים, שלווים וחופשיים. דרך הזן היא הפתרון להתמודדות עם מחשבות טורדניות. אם אתם רוצים ללמוד עוד או להגיע ולהכיר אותנו במפגשים או האירועים השונים שלנו ללא עלות צרו איתנו קשר ☎ 054-3349993